Bol raz jeden príbeh z realitnej praxe

Tak ako v každom biznise, tak aj v tom realitnom, sa každý maklér teší ak sa mu klienti vracajú. Dnes sa mi stala táto milá vec ako už mnoho krát, avšak po stretnutí s klientom som ostal v nemilom úžase, a dosť prekvapený zo situácie, ktorú môj klient zažil. Celé to začalo tým, že tento klient chcel kúpiť malý domček a tak sme spolu začali hľadať nehnuteľnosť, ktorá by spĺňala jeho požiadavky a zodpovedala aj jeho možnostiam. Asi po dvoch mesiacoch sme zistili, že domček je pre klienta momentálne nedostupná možnosť. Nakoľko som nemal momentálne v ponuke nehnuteľnosť v podobe dvoj izbového bytu tak klient spravil krok, s ktorým úplne súhlasím a začal si hľadať vysnené bývanie aj sám. Asi pol tri a pol mesiacoch odkedy sme sa spoznali mi oznámil, že si našiel vyhovujúcu nehnuteľnosť čo som mu pochválil a zaželal mu aby sa mu tam príjemne bývalo atď.

A tu som myslel, že sa naša spoločná cesta na teraz skončila. Toto moje presvedčenie trvalo približne tri týždne a na telefóne sa mi objavilo  telefónne číslo dotyčného klienta. Prekvapený som zodvihol hovor a klient ma požiadal  o osobné stretnutie. Ešte v ten týždeň som sa s klientom stretol a porozprával mi svoj zážitok a problém, ktorý mu vznikol.

Zážitok klienta bol veľmi nepríjemný a nevhodne zatieňuje  všetkých realitných maklérov. Jeho nepekná skúsenosť začala tak ako keby išlo o klasickú kúpu nehnuteľnosti cez realitnú kanceláriu. Klient si našiel nehnuteľnosť na internete, dohodol si osobnú obhliadku a po jej absolvovaní sa rozhodol, že danú nehnuteľnosť si kúpi. Kontakt s maklérom prebiehal zatiaľ úplne normálne. Problém podľa mňa začal už keď mu daný maklér dal podpísať „rezervačnú zmluvu“ (bližšie opisujem v článku Pozor na takéto rezervačné zmluvy).

Klient v dobrej vôli a vedomosti, že takáto rezervačná zmluva sa podpisuje vždy, túto zmluvu podpísal. V tejto zmluve sa neuvádzala žiadna vyslovene negatívna záležitosť pre klienta. Podrobnejšie túto zmluvu opisujem v článku Pozor na takéto rezervačné zmluvy.  Po podpise rezervačnej zmluvy a zaslaní peňazí na účet sprostredkovateľa (daného realitného makléra) sa už tento obchod začal javiť podozrivý a klientovi sa začal boj. Maklér mal problém sa spojiť s majiteľkou nehnuteľnosti a začal sa zatajovať – nedvíhal telefón a ak náhodou aj dvihol tak sa iba vyhováral. Nakoniec maklér vypracoval kúpnu zmluvu na predmetnú nehnuteľnosť tak sa klient trochu upokojil a zaniesol potrebné dokumenty do banky za účelom  vybavenia úveru avšak ešte mu chýbala kópia občianskeho preukazu majiteľky nehnuteľnosti. Po dvoch týždňoch čakania a snahy sa spojiť a dostať vysvetlenie od makléra sa klient rozhodol konať na vlastnú päsť. Podarilo sa mu získať telefonický kontakt na majiteľku nehnuteľnosti a po telefonáte ostal veľmi nemilo prekvapený. Pán maklér odborník mu totiž predal už predaný byt.  A tu sa začala ďalšia zaujímavá časť boja klienta. Keďže byt už bol predaný viac ako mesiac tak  žiadal vrátenie svojich  peňazí, ktoré boli použité ako záloha.  Skutočnosť, že maklér nedvíhal telefón klienta už nijak neprekvapila. Maklér ale dané peniaze vrátiť nechcel a dožadoval si od klienta prepis rozhovoru s majiteľkou ako podmienku k vráteniu zálohy čo je podľa mňa neprofesionálne a nemorálne.

Klient ma hneď kontaktoval aby som mu pomohol a dostal ho z tejto situácie. Na našom stretnutí som mu sformuloval oficiálnu žiadosť o vrátenie zálohy bezodkladne na jeho osobný účet v plnej výške. Nakoľko skutočnosť, že daná nehnuteľnosť bola už predaná,  v tejto oficiálnej žiadosť som samozrejme neuviedol prepis telefonického rozhovoru majiteľky bytu a klienta.

Po zaslaní tejto žiadosti klientom danému maklérovi sa automaticky dali veci do pohybu. Trvalo to asi dva dni a dnes už má klient svoje peniaze späť. Najväčšou trúfalosťou daného makléra bola ešte požiadavka na klienta aby pozitívne hodnotil spoluprácu v dotazníku na internetovej stránke jeho realitnej spoločnosti.

PS: Klientovi som pomohol v spolupráci s kolegom z inej realitnej spoločnosti nájsť nehnuteľnosť presne podľa jeho predstáv, asi za jeden týždeň, všetky potrebné dokumenty boli doručené do banky, ktorá úver klientovi poskytne a jediné na čo sa teraz  čaká je  čerpanie úveru.   Myslím si, že takto by mal vyzerať obchod, kde je na prvom mieste klient, uspokojenie jeho predstáv a spolupráca medzi realitnými kanceláriami ani nič podobné by tomu nemalo stať v ceste. Rozhodol som sa uverejniť tento článok, aby bol ponaučením pre klientov a varovaním pred podobnými „maklérmi“.

Som tej zásady, že ja som tu pre zákazníka a nie opačne. Tej zásady je potrebné sa podľa mňa držať v akomkoľvek biznise aj v tom realitnom. Ak sa Vám článok páčil zdieľajte aby sa aj Vaši známi vedeli takejto situácií vyhnúť.